Wat zijn de do’s en don’ts op een sollicitatiegesprek?

donderdag 19 september 2019
Terug naar artikelen
  • Tips
  • Werknemer

Als je weet waar recruiters en headhunters op letten en je op de hoogte bent van hun werkwijze is het raadzaam om hier op in te spelen. Wij interviewden recruiter Jeroen.  Hij is al meer dan tien jaar succesvol actief in de recruiting-business en échte kenner van het vak. Jeroen, vertel eens iets over jezelf:

Jeroen van Holst werkt al 12 jaar als recruiter in de IT branche in Nederland. Hij is de teamleader van een club van 8 locatie-onafhankelijke, zelfstandige recruiters. Woont in Palma de Mallorca maar origineel uit Nederland. Hij is daar vertrokken in 2010, tussentijds vanuit Griekenland en Thailand de recruitment business gerund als eenmanszaak.

Wat wilde je vroeger worden? En wat heb je gestudeerd?

Ik heb HBO Commerciële economie gestudeerd. Vroeger droomde ik ervan om beurshandelaar worden.

Wat was je eerste job?

Na wat omzwervingen via uitzendbureaus bij verschillende banen die zo verschrikkelijk waren dat ik er niet eens meer aan terug kan denken zonder spontaan in huilen uit te barsten belandde ik in de kredietverzekering. Voor mij, als jonge man kon ik op geen slechtere plek terechtkomen. Kortom, na die omzwervingen dus, na een reis waarin ik een half jaar als propper op Kreta heb gewerkt, ben ik uiteindelijk in de beurswereld terecht gekomen als aandelenhandelaar. Hartstikke leuk, alleen jammer dat de drie bedrijven waarvoor ik werkte allemaal failliet gingen (niet mijn schuld uiteraard, het was een woelige tijd). Dus toen ben ik als optiebroker gaan werken wat ook niet helemaal mijn ding was.  Uiteindelijk ben ik teruggekomen en de recruitment ingerold. Dat was in 2006, toen ik nog jong en knap was (lacht).

Hoe bent je in de HR terecht gekomen?

Ik ben op intake bij een recruiter geweest terwijl ik interviewde voor een positie die zij beheerden. Dit pakte onverwachts goed uit en zo werd ik aangenomen bij dit bedrijf als recruiter. Sindsdien heb ik van 2006 tot en met 2009 voor verschillende recruiters gewerkt. In 2009 besloot ik om voor mezelf te beginnen en Nederland verlaten om het vanaf een zonnigere locatie te doen.

Het CV is vaak het eerste wat je ziet van een potentiële kandidaat. Waar let je op? Wat vind je belangrijk? En wat is een absolute no go?

Ik scan een CV zo’n 20 seconden door en kan dan al snel zien of ik er iets mee kan doen. We zitten in een behoorlijke niche branche dus scan ik op bepaalde sleutelwoorden en certificaten, lengte van arbeidsduur per werkgever en of iemand zijn zwemdiploma A en B heeft (m.a.w. heeft hij/zij bachelor werk- en denkniveau minimaal). Ik schiet nauwelijks op voorhand mensen af vanwege een slechte CV, maar als iemand de afgelopen 10 jaar in het animatieteam van een hotel heeft gewerkt en nu als senior programmeur aan de slag wilt, dan krijgt hij alleen een mailtje van me, en besteed ik mijn telefoontijd liever aan mensen die wel aansluiten bij wat mijn opdrachtgevers vragen.

Hoe ga je om met gaten in het cv?

Daar zit vaak wel een verhaal achter. Het is dus een kwestie van daar even naar te vragen. Het leven is grillig dus het is helemaal niet gek als iemand even een jaar of twee besluit om iets te doen waar niets aan te verdienen valt maar wat ook niet op je CV thuishoort. Daarbij is een gat van 3 maanden iets anders dan een gat van 3 jaar. Dat moet je dus ook een beetje in verhouding zien.

Wat zijn de belangrijkste punten waar je op let tijdens een sollicitatiegesprek?

Ik vooral op leergierigheid. De attitude heb je of niet en kennis kan je opdoen. Verder vind ik het als zelfstandige ook belangrijk om een ‘klik’ te hebben met de sollicitant en of ik met deze persoon door een deur zou kunnen in moeilijke tijden.

Wat zijn de beste tips die je iemand mee wilt geven voor een gesprek?

Als je een recruiter spreekt in de zoektocht naar een nieuwe positie, zorg ervoor dat je zeker weet dat hij niet met je CV aan de wandel gaat en die bij Jan en allemaal neerlegt zonder dat je daarom vraagt of je expliciete toestemming hebt gegeven. Controleer door middel van goede vragen hoe goed hij zijn opdrachtgevers kent. Er zit veel kaf tussen het koren en het kan soms meer kwaad dan goed doen om je arbeidstoekomst bij een typische cowboy te beleggen (die echt alleen maar in de business zit voor zijn commissie, en niet voor jouw carrière).

Dat is een hele simpele maar waar je wel even over uit kan weiden en dat is de volgende:
Een goede voorbereiding is veel meer dan het halve werk. Je kan je voorbereiden op het bedrijf, de mensen, de rol, het gesreprek. Er is op Linkedin voldoende te vinden over met wie je aan tafel gaat. Verder zou ik zeker de website doorlezen en het nieuws omtrent de organisatie.

Dan het gesprek zelf: Als je een beetje ervaring hebt begrijp je dat de meeste gesprekken dezelfde doelen en volgordes hebben. Wat wil men van je weten en hoe gaat men daarachter komen zijn goede vragen die je jezelf kan stellen. Denk goed na over wie je bent, wat je wilt en gedaan hebt. En vooral waarom. Maak het tastbaar en concreet. Het is natuurlijk niet ideaal dat het lijkt alsof je de vraag voor het eerst hoort als iemand je vraagt waar je trots op bent, wanneer je laatst professioneel echt boos was, wat je slechte eigenschappen zijn of waarom je overgestapt bent van bedrijf A naar bedrijf B (om maar een paar voorbeelden te noemen).

En: Wees nieuwsgierig. Goede vragen stellen zorgen ervoor dat jij ook goed weet wat je te wachten staat (en het toont nog eens interesse). Alleen goede vragen komen niet zomaar naar boven, dus bedenk goed wat je wilt weten, en schrijf dat op.

Tot slot: Wees enthousiast en laat dat zien als je dat bent. Beschouw het als daten. Een date sluit je toch ook niet af met: OK, ik zal er het weekend over nadenken en kom er daarna bij je op terug of ik je nog een keer wil zien? Welnee, ongeacht of je het nou leuk vond of niet, je sluit positief af (behalve in de ergste gevallen, maar dat is dan ook prima).